سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : دوشنبه 92/3/20 | 5:18 عصر | نویسنده : نازنین

آپاندیسیت (به انگلیسیAppendicitis)‏ یا آویزآماس به التهاب ناگهانی آپاندیسگفته می‌شود. آپاندیس زائده‌ای کوچک و انگشتی‌شکل است که از روده? بزرگمنشعب می‌شود. هر سال از هر 500 نفر، یک نفر دچار آپاندیسیت می‌شود[1] و این عمل شایع‌ترین عمل اورژانسی شکم است.[2]

این بیماری پیشگیری ندارد و در صورت بروز آپاندیسیت و تاخیر در تشخیص و جراحی به دلیل احتمال پارگی آپاندیس می‌تواند مرگبار باشد.

ک آپاندیس ملتهب و بزرگ شده در برش مقطعی

معاینات بالینی[ویرایش]

معاینه شکم در مراحل اولیه آپاندیسیت نرم است و دیستانسیون شکم در موارد بیمار ی پیشرفته تر و پرفوراسیون ویا انسداد روده? باریک دیده می‌شود. در سمع، اگر چه در مراحل اولیه آپاندیسیت صداهای روده‌ای نرمال یا افزایش یافته‌است، ولی با پیشرفت بیماری و یا پرفوراسیون، صداهای روده‌ای کاهش می‌یابد. تندرنس موضعی شکمی، قابل اعتمادترین یافته در تشخیص آپاندیسیت حاد است. البته در موارد آپاندیس رتروسکال این یافته کمتر بارز است یا دیرتر دیده می‌شود. معاینه? شکم برای آپاندیسیت از ناحیه L.L.Q شروع می‌گردد و خلاف عقربه‌های ساعت به سمت L.U.Q و سپس R.U.Q و در نهایت به R.L.Q می‌رسد. این معاینه? چرخشی چندین بار ادامه می‌یابد و هر بار فشار در حین معاینه افزایش می‌یابد. علامت ریباند تندرنس، ROVSING SIGN در آپاندیسیت حاد دیده می‌شود، اما همیشگی نیست. سایر علایم نظیر علامت پسواس در آپاندیس رتروسکال، و علامت اوبتوراتور در آپاندسیت لگنی دیده می‌شود.

معاینات بالینی آپاندیسیت در کودکان[ویرایش]

کودک مبتلا هنگام راه رفتن با احتیاط راه می‌رود، کمی به جلو خم شده و اندکی به سمت راست لنگش دارد. در حالت پوزیشن طاق‌بازبیشتر به سمت راست دراز می‌کشند و زانوهایشان را بالا می‌برند. وقتی از آن‌ها خواسته شود که زانوی خود را باز کرده و دراز بکشند، دستشان را بر روی سمت راست و پایین شکم قرار داده و سپس پایشان را دراز می‌کنند. در آغاز معاینه، لمس آرام بازوی کودک در اطمینان خاطر دادن به او که معاینه? شکم نیز به همین آرامی است، باعث جلب اعتماد کودک و شانس بیشتر برای معاینه? دقیق‌تر خواهد بود.




  • صدای روزانه
  • عجله
  • ضایعات