سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : جمعه 92/5/4 | 3:27 عصر | نویسنده : نازنین

شرح بیماری

آفتاب‌زدگی‌ عبارت‌ است‌ از واکنش‌ به‌ مواجهه‌ بیش‌ از حد با آفتاب‌. پوست در بخشهایی‌ که‌ بیشتر در معرض‌ آفتاب‌ است‌، درگیر می‌شود. 
بثور قرمز پوست، گاهی‌ همراه‌ با تاولهای‌ کوچک‌، در نواحی‌ مواجهه‌ یافته‌ با آفتاب‌، لکه‌های‌ پوسته‌ریزی‌کننده‌، تب، خستگی‌ یا گیجی‌ و قرمزی‌ پوست‌ از علایم‌ شایع‌ بیماری هستند. 

علل‌ بیماری

  • آفتاب‌زدگی‌ بیشتر در فصول‌ گرم‌ که‌ اشعه فرابنفش قویتر است‌، رخ‌ می‌دهد. مواجهه‌ با آفتاب محرک‌ آن‌ است‌ و معمولاً همراه‌ با آفتاب‌ سوختگی‌ است‌.
  • در افرادی‌ که‌ داروهایی‌ مصرف‌ می‌کنند که‌ باعث‌ حساسیت‌ به‌ نور می‌شوند (افزایش‌ حساسیت‌ به‌ اشعه‌ فرابنفش‌)، به‌ ویژه‌ محتمل‌ است‌.


عوامل تشدید کننده بیماری

  • عفونت‌ زمینه‌ای‌
  • سابقه‌ آفتاب‌زدگی‌
  • اختلالات‌ متابولیک‌ مثل‌ دیابت شیرین یا بیماری‌ تیرویید
  • استفاده‌ از داروهای‌ سرکوبگر ایمنی‌ با داروهای‌ ذکر شده‌ در فهرست‌ «علل‌»
  • اختلالات‌ طبی‌ مثل‌ لوپوس‌ اریتماتوی‌ دیسکویید، لوپوس‌ اریتماتوی‌ سیستمیک‌ و یا پورفیری‌

پیشگیری‌

  • اگر سابقه‌ آفتاب‌زدگی‌ دارید، در صورت‌ امکان‌ دور از آفتاب‌ بمانید.
  • در صورت‌ مواجهه‌ با آفتاب‌ از لوسیون‌های‌ ضد آفتاب‌ با قدرت‌ محافظتی‌ 15 یا بالاتر استفاده‌ کنید و لباسهای‌ محافظ‌ بپوشید.
  • جز برای‌ اجتناب‌ از مواجهه‌ طولانی‌ مدت‌ با آفتاب‌، محدودیتی‌ لازم‌ نیست‌.
  • برای‌ پیشگیری‌ از دهیدراتاسیون‌ (کم‌ آبی‌)، مایعات‌ فراوان‌ بنوشید.
  • عود بثور و سایر علایم‌ در صورت‌ مواجهه‌ با آفتاب‌ حتی‌ به‌ مدت‌ کوتاه‌ به‌ ویژه‌ در بهار و تابستان‌ از عوارض‌ احتمالی‌ بیماری هستند.

درمان‌

  • در صورتی‌ که‌ دور از آفتاب‌ بمانید، علایم‌ را می‌توان‌ با درمان‌ کنترل‌ کرد. بهبودی‌ تا یک‌ هفته‌ طول‌ می‌کشد.
  • هرگونه‌ علت‌ زمینه‌ای‌ مثل‌ داروها، مواد آرایشی‌ یا اختلالات‌ طبی‌ را معلوم‌ کنید. آزمون‌ لکه‌ نوری‌ را می‌توان‌ برای‌ شناسایی‌ علل‌ آلرژی‌ به‌ نور به‌ کار برد.
  • در طول‌ ساعات‌ اوج‌ اشعه فرابنفش (10 صبح‌ تا 2 بعد از ظهر) از آفتاب‌ دور بمانید.
  • اگر باید به‌ در اوج‌ آفتاق‌ به‌ فضای‌ باز بروید، لباسهای‌ محافظ‌ بپوشید و از کرمهای‌ ضد آفتاب‌ در دسترس‌ استفاده‌ کنید.


  • کلروکین قبل‌ از مواجهه‌ با آفتاب‌ برای‌ پیشگیری‌ عود علایم‌ ممکن‌ است‌ توصیه‌ گردد.
  • استروئیدهای‌ التهابی‌ ممکن‌ است‌ برای‌ کاهش‌ التهاب‌ تجویز شوند.


  • اگر دچار علایم‌ جدید و غیر قابل‌ توجیه‌ شده‌اید، با پزشک خود مشورت کنید زیرا داروهای‌ مورد استفاده‌ در درمان‌ ممکن‌ است‌ عوارض‌ جانبی‌ داشته‌ باشند.



تاریخ : جمعه 92/5/4 | 3:26 عصر | نویسنده : نازنین

معالجه و شفا در آفتاب است!

هر چه درباره حمام آفتاب تأکید کنم کم است شما بدن خود را در مقابل نور آفتاب قرار دهید و بگذارید خورشید آنرا نوازش دهد ولی بیش از هر چیز مواظب باشید که زیاده‌روی نکنید. هیچوقت در صدد این نباشید که خود را آنقدر در مقابل آفتاب قرار دهید که سیاه سوخته و کباب شوید. مقصود از گرفتن حمام آفتاب سر زنده شدن، تجدید قوا کردن و تصفیه کردن بدن است. در هر جا می‌توانید حمام آفتاب بگیرید حتی در شهرها بهنگام زمستان می‌توانید یکی از درها یا پنجره‌های اتاق خود را باز کنید و پلاژ کوچک شخصی را به وجود آورید و در این مورد بخاطر داشته باشید که حتمآ پنجره را باز کنید و الا نور خورشید از پشت شیشه‌های در یا پنجره نتایج مفید و خوبی در بر ندارد. همچنین خانم بزرگ را فراموش نکنید. او احتیاج زیادی به اندازه یی که شما دارید و شاید بیشتر به آفتاب دارد و اگر او برای آب تنی به کنار دریا بردید به او اجازه ندهید که لباسهای حمام و دراز مدل پنجاه سال پیش را بپوشد برای او لباسی کوتاه به رنگ بژ یا خاکستری تهیه کنید زیرا همین رنگ سرور و جنب و جوشی به او خواهد داد. 

اشخاصی که دخانیات زیاد استعمال می‌کنند، مشروب خوارند و یا در روابط جنسی افراط و زیاده‌روی می‌کنند باید زیاد حمام آفتاب بگیرند. اگر اینطور کردند احساس خواهند کرد که کاملآ استراحت و تمدد اعصاب کرده‌اند و خیلی آرام شده‌اند و در نتیجه احتیاج یا میلی که به این قبیل محرکات دارند تخفیف یافته و کم خواهد شد. 

حمام آفتاب در مناطق مختلف

بزرگترین معالجه کننده و در عین حال خطرناکترین آفتاب، آفتاب کوهستانهای بلندی است که هوای پاک و خالصی دارد و در آنجا وزن مخصوص جو کمتر است و آفتاب تمام نیروی خود مخصوصآ اشعه فرابنفش (اولتراویولت) را محفوظ نگه داشته و به ما می‌رساند. اگر شما به آفتاب کوهستانی مرتفع و بلند عادت نکرده‌اید در حمام آفتاب احتیاط کنید و بیش از قسمتی از بدن خود را در مقابله نور خورشید قرار ندهید و همیشه پوست خود را با مرهم یا روغنهای مایع محافظ چرب کنید. همچنین، هنگامی که در کوهستانها برف افتاده است، انعکاس نور آفتاب نیروی خورشید را دو برابر می‌کند. در دره‌ها و جلگه‌ها می‌توان از آفتاب در مدت طولانی و زیادی استفاده برد. زیرا به واسطه بعد مسافت و فاصله، قسمت زیادی از اشعه ماوراء بنفش خورشید از بین می‌رود و یا ضعیف می‌گردد. 

روش گرفتن حمام آفتاب

قسمتهای مختلف بدن در چند روز و چند دقیقه باید در برابر آفتاب قرار بگیرد حمام آفتاب باید از پا شروع شده و تدریجآ به قسمت بالای بدن برود و هر روز پنچ دقیقه بمدت آن افزوده گردد ولی قسمت گردن و سر نباید آفتاب ببیند البته قسمتهایی از بدن که آفتاب داده می‌شود باید قبلآ با مرهم یا روغنهای مایع محافظ چرب شود و بدون لباس در برابر آفتاب قرار گیرد. اگر شما دسترسی به مرهم مخصوص آفتاب ندارید و نمی‌توانید از آن استعمال کنید می‌توانید در این مورد مخلوط روغن مایع زیتون و کنین را همانطور که مردم کوهستان نشین سوئیس استعمال می‌کنند، مصرف نمایید. 

پس نخست حمام آفتاب را از پاها شروع کنید و بعد رفته رفته به بالای بدن بروید و مدت آنرا هر روز پنج دقیقه بیشتر کنید. سرتان را مثل آسایشگاههای سوئیس بپوشانید، در آسایشگاههای سویس بیمارانی که حمام آفتاب می‌گیرند برگهای سبزی را روی سر خود می‌گذارند تا نور آفتاب زیانی نرساند و بهمین علت است که داخل « کلاههای خود مستعمراتی انگلیسی» سبز است. 

احتیاط لازم در حمام آفتاب

  • بیمارانی که در کوهستانها بستری هستند و استراحت می‌کنند نباید خودسرانه حمام آفتاب بگیرند و حتمآ تحت نظر و مراقبت پزشک متخصص و کارشناس حمام آفتاب بگیرند.


  • در کنار دریا، گرفتن حمام آفتاب باید با احتیاط و رعایت کامل باشد. زیرا اول اینکه آفتاب در آب افتاده و منعکس می‌شود و با این انعکاس نیروی خورشید افزایش می‌یابد و دیگر آن که آب نمک آلوده دریا محرک است.


  • کسانی که در کنار دریا و روی شن ریزه‌ها دراز می‌کشند و بی‌حرکت می‌مانند بی‌احتیاطی می‌کنند زیرا در کنار دریا اگر کسی حمام آفتاب بگیرد احتیاط اینست که دراز نکشد و بی‌حرکت نماند بلکه بغلتد و حرکت کند. کسی که با چنین اوضاع و احوالی روی شن ریزه‌های دریا دراز می‌کشد و می‌خوابد وقتی بیدار شد ناراضی بوده و بدون شک خود را سست و کسل خواهد یافت.


  • به آرامی و ملایمت حمام آفتاب بگیرید و در هر جا هستید از آفتاب ظهر بپرهیزید و دوری کنید. تمام حیوانات و نباتاتی که آفتاب را دوست دارند در این مورد سرمشق هستند. حیوانات در موقع ظهر به سایه می‌روند و بسیاری از نباتات در موقعی که حرارت خورشید به منتها درجه می‌رسد خود را جمع می‌کنند. در مناطق استوایی و گرم مخصوصآ خواب بعدازظهر را همه رعایت می‌کنند و همه جز سگهای هار و انگلیسی‌های عصبانی و خشمگین بقول نوئل کوارد از آفتاب ظهر پرهیز دارند. در چنین مناطقی دو تا چهار ساعت درها را ببندید و کار نکنید بخورید بخوابید یا استراحت کنید.


  • سوخته شدن از آفتاب نه مسابقه است و نه بازی و باید در نظر داشته باشید که مقصود از گرفتن حمام آفتاب اینست که کار جدی سر زنده شدن، تجدید قوا کردن و تصفیه کردن بدن انجام گردد.


زیبایی نوازش آفتاب نظیر و شبیهی ندارد.

ما می‌دانیم که مقدار لازم آفتاب برای پوست ما عالی است و از طرف دیگر تماشای اشخاص گندمگون که خود را در نوازش آفتاب قرار داده‌اند برای ما چیز سالم و خوشایندی است زیرا آنها به نظر ما سالمتر می‌رسند و من مطمئن هستم آنها هم خود را سالمتر می‌دانند. من رنگ تیره گیاهانی را که در گوشه و کنار صخره‌ها می‌روید دوست ندارم زیرا آن گیاهان کلروفیل خود را از دست داده‌اند و من یقین دارم که آدمیان هم باید در پوست خود چیزهایی را از نور آفتاب سهم و نصیب ببرند. پس شما شهری‌ها مخصوصآ نور خورشید را هر وقت که می‌توانید بسوی خود جلب کنید. من راننده اتوبوسی را می‌شناسم که روی سقف اتوبوس خود می‌خوابد و حمام آفتاب می‌گیرد و رنگش بدلخواه خود او گندمگون شده است. پس خودتان را تسلیم آفتاب کنید زیرا آفتاب دارای سرچشمه عناصر و مواد اساسی سلامت و سعادت است.




تاریخ : جمعه 92/5/4 | 3:25 عصر | نویسنده : نازنین

مقدمه

پدیده‌ دندان‌ درآوردن‌ عبارت‌ است‌ از ظهور متوالی‌ دندانهای‌ شیری‌ و دایمی‌. دندان‌های‌ جدید بطور مداوم‌ از 6 ماهگی‌ تا 3 سالگی‌ در می‌آیند. کودک‌ بین‌ 12-6 سالگی‌ دندانهای‌ شیری‌ خود را از دست‌ می‌دهد و دندانهای‌ دایمی‌ جای‌ آنها را می‌گیرد. بطور متوسط‌ اولین‌ مجموعه‌ دندانها در مدت ‌کوتاهی‌ بعد از دومین‌ سالروز تولد، کامل‌ می‌گردد. 

مشکلات رویش اولین آسیاهای دائمی

نخستین دندانهای آسیاب دائمی از مهمترین و کلیدی ترین دندانهای دائمی هستند. این دندانها حدود 6 سالگی در پشت سایر دندانهای شیری می‌رویند و جایگزین هیچ یک از دندانهای شیری نمی‌شوند. این دندانها به دلیل عدم آگاهی بسیاری از والدین از زمان رویش این دندانها و تصور غلط ایشان از شیری بودن این دندانها، در بسیاری از موارد در سنین بسیار پائین دچار پوسیدگی می‌شوند. نتایج تحقیقات مقطعی نشان می‌دهد که 9/83 درصد از والدین فاقد آگاهی یا دارای آگاهی بسیار کمی در مورد دائمی بودن نخستین دندانهای آسیاب دائمی می‌باشند و تنها 5/4 درصد از آنان از سن رویش و دائمی بودن این دندانها آگاهند. 

مطالعات مقطعی انجام شده میزان پوسیدگی این دندانها را در کودکان 12-6 ساله حدود 7/31 درصد بیان کرده است. با توجه به شیوع بالای پوسیدگی در این دندانها دادن آگاهی به والدین در مورد دائمی بودن این دندانها توسط رسانه‌ها از اهمیت برخوردار است. جهت پیشگیری از پوسیدگی این دندانها علاوه بر رعایت بهداشت مسواک زدن، نخ دندان ، تصویر صحیح) استفاده از ماده‌ای به نام فیشور سیلانت توصیه می‌شود. این ماده‌ها با مسدود کردن شیارهای سطح جونده‌ دندانهای تازه رویش یافته، مانع از تجمع مواد غذایی در این شیارها و پوسیدگی آنها می‌گردد. 

علایم‌ و عوامل

  • تولید بیش‌ از حد بزاق، دندان قروچه و جویدن‌ هر چیزی‌ که‌ بچه‌ بتواند بگیرد.
  • درد (این‌ علامت‌ را نمی‌توان‌ ثابت‌ کرد ولی‌ احتمالاً ایجاد می‌گردد).
  • لثه‌ها ممکن‌ است‌ قرمز و متورم‌ شوند.
  • تحریک‌پذیری‌، کج‌ خلقی‌؛ لجبازی‌، اشکال‌ در به‌ خواب‌ رفتن‌، گریه‌ بیش‌ از حدمعمول‌


  • توجه شود که دندان‌ در آوردن‌ هرگز نباید علت‌ تب‌، استفراغ‌، اسهال‌، بی‌اشتهایی‌ طولانی‌، درد گوش‌، تشنج، سرفه‌ یا بثور محل‌ پوشک‌ در نظر گرفته‌ شود. اینها علایم‌ یک‌ بیماری‌ هستند.
  • تکامل‌ فیزیولوژیک‌ طبیعی‌ دلیل اصلی دندان‌ در آوردن است که با هیچ‌ یک‌ از عوامل‌ خطرزای‌ شناخته‌ شده‌ ارتباط‌ ندارند.

پیشگیری‌

مشکلات‌ مربوط‌ به‌ دندان‌ در آوردن‌ را نمی‌توان‌ پیشگیری‌ کرد ولی‌ می‌توان‌ علایم‌ آن‌ را تسکین‌ داد. زمان‌ دندان‌ در آوردن‌ بسیار متغیر است‌. البته‌ توالی‌ دندان‌ در آوردن‌ طبیعی‌ در کودکان‌ به‌ شرح‌ زیر است‌: 

  • اولین‌ دندانها (دندانهای‌ پیش‌ تحتانی‌) در حدود 6 ماهگی‌، در دخترها زودتر از پسرها
  • اولین‌ دندان‌ دایمی‌ در حدود 6 سالگی‌
  • دندانهای‌ آسیای‌ کوچک‌ بین‌ 12-10 سالگی‌ دندانهای‌ آسیای‌ بزرگ‌ در حدود 12 سالگی‌

درمان

ناراحتی‌ حاصل‌ از دندان‌ درآوردن‌ را می‌توان‌ بطور نسبی‌ تسکین‌ داد. برای این کار می‌توانید: 

  • لثه‌ کودک‌ را با انگشتان‌ خود مالش‌ دهید؛ این‌ امر بسیار آرامبخش‌ است‌.
  • یک‌ پارچه‌ شستشوی‌ زبر را منجمد کنید و اجازه‌ دهید که‌ کودک‌ آن‌ را بجود.
  • به‌ کودک‌ یک‌ بیسکویت‌ مخصوص‌ دوران‌ دندان‌ درآوردن‌ و یا حلقه‌ پلاستیکی‌ مخصوص‌ دندان‌ درآوردن‌ بدهید (می‌توانید آن‌ را سرد کنید).
  • با یک‌ سواب‌ کتان‌ و آب‌، دندانهای‌ تازه‌ و لثه‌ را تمیز کنید یا این‌ که‌ با پیچیدن‌ یک‌ پارچه‌ شستشوی‌ نرم‌ دور انگشت‌ خود، دندان‌های‌ کودک‌ و لثه‌ او را تمیز کنید. قبل‌ از مسواک‌زدن‌ منظم‌، صبر کنید تا کودک‌ 3-2 ساله‌ شود. در این‌ سن‌، کودکان‌ می‌خواهند با مسواک‌زدن‌ از والدین‌ خود تقلید کنند.
  • در 3-2 سالگی‌ مراجعه‌ منظم‌ به‌ دندانپزشک‌ را آغاز کنید.
  • در 5 سالگی‌ به‌ کودک‌ توضیح‌ دهید که‌ افتادن‌ دندان‌ کودک‌ طبیعی‌ است‌. این‌ امر مانع‌ می‌شود که‌ کودک‌ در هنگام‌ شروع‌ افتادن‌ دندانهایش‌ نگران‌ گردد.
  • معمولاً برای‌ ناراحتی‌ حاصل‌ از دندان‌ درآوردن‌، دارو لازم‌ نیست‌. ممکن‌ است‌ استامینوفن یا یک‌ کرم‌ یا پماد مالیدنی‌ برروی‌ لثه‌ برای‌ تسکین‌ ناراحتی‌، توصیه‌ شود.
  • البته اگر درجه‌ حرارت‌ کودک‌ بیش‌ از حدطبیعی‌ شود و یا علایم‌ عفونت مثل‌ درد، چرک‌، تورم‌ بیش‌ از حد یا قرمزی‌ زیاد لثه‌ در حین‌ دندان‌ درآوردن‌ ایجاد گردد به پزشک مراجعه کنید.



تاریخ : جمعه 92/5/4 | 3:24 عصر | نویسنده : نازنین


مقدمه

گلو درد یکی از شایعترین مشکلاتی است که در پزشکی با آن مواجه هستیم. بیماران از این واژه برای بیان هرگونه احساس مشکل در گلو از خشکی گرفته تا درد واقعی استفاده می‌کنند. بنابراین تعیین اینکه واقعا بیمار گلو درد دارد، مهم است. تظاهر اولیه ممکن است فقط درد باشد ولی بر حسب شدت آن باعث اختلال بلع نسبت به جامدات و مایعات و گاهی ریزش بزاق دهان می‌شود. 

علایم‌ شایع‌

  • شروع‌ سریع‌ گلودرد
  • گلودردی‌ که‌ هنگام‌ بلع‌ شدیدتر است‌.
  • بی‌اشتهایی‌
  • سردرد
  • تب
  • احساس‌ ناخوشی‌ کلی‌
  • درد گوش‌ در هنگام‌ بلع‌ (گاهی‌ اوقات‌)
  • غدد متورم‌ و حساس‌ به‌ لمس‌ در گردن‌
  • لوزه‌های‌ قرمز و شفاف‌ که‌ ممکن‌ است‌ لکه‌هایی‌ از چرک‌ داشته‌ باشند.

عوامل‌ افزایش‌ دهنده‌ خطر

  • عفونت استرپتوکوکی اخیر در سایر اعضای‌ خانواده‌
  • سیگار کشیدن‌
  • خستگی‌
  • هوای‌ سرد و مرطوب‌
  • مکان‌های‌ شلوغ‌
  • مرکز مراقبت‌ روزانه‌ یا مدرسه‌


عامل گلودرد

باکتریهای کوکوس گرم مثبت از نظر پزشکی به دو جنس استافیلوکوک و استرپتوکوک تعلق دارند. استرپتوکوکها به صورت زنجیر مرکب از 6 - 4 کوکوس و گاهی به تعداد 50 عدد یا بیشتر دیده می‌شوند. این باکتریها بی‌حرکت ، بدون اسپور و معدودی دارای کپسول هستند. گونه‌های آلفا همولیتیک (مولد هاله سبز در اطراف کلنی) ماده‌ای به نام آلفا همولیزین تولید می‌کنند که گویچه‌های قرمز خون را متلاشی کرده و هاله سبز رنگ همولیز در محیط کشت آگار خون‌دار دیده می‌شود.

همولیزین هموگلوبین را مت هموگلوبین احیا می‌کند. گونه‌های بتا همولیتیک همولیزین تولید می‌کنند که هاله بی‌رنگی را در اطراف کلنی تولید می‌کند. بیش از 90 درصد عفونتهای استرپتوکوکی بوسیله استرپتوکوکهای بتا همولیتیک به نام گروه A ایجاد می‌شود. از بیماریهای حاصل از این باکتریها می‌توان التهاب حلق ، گلودردهای استرپتوکوکی ، تب رماتیسم و عفونت کلیه را نام برد. 

گلودردهای اولیه

این نوع گلودردها معمولا همراه با تب ، لرز و دشواری در بلع و تهوع است.در این نوع گلودردها به هنگام معاینه معلوم می‌شود که سرتاسر گلو قرمز و حتی نقطه‌های چرکی پوشیده در پرده کاذب دیده می‌شود. 

گلودردهای ثانویه

این بیماری گلو در اصل زائیده یا بر اثر عارضه بیماری دیگری مانند مخملک ، انواع تبها و یا سرخک ایجاد می‌شود که در این مواقع در گلوی بیمار چرک و قرمزی دیده می‌شود. 

گلودردهای همراه با دیفتری

در این نوع گلودرد معمولا پرده‌ای سفید یا خاکستری روی لوزه‌ها را می‌پوشاند. 

گلودردهای تبخالی

این نوع گلودردها با مشاهده چند خال در لوزه و حتی انتشار تبخالهایی در دهان ، لثه و زبان و کام می‌باشد که بعد روی لوزه را غشا یا پرده کاذب می‌پوشاند.

تصویر

 





       

  • صدای روزانه
  • عجله
  • ضایعات