سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : دوشنبه 92/3/20 | 5:7 عصر | نویسنده : نازنین

سوءتغذیه نوعی بیماری به‌شمار می‌آید که به علت مصرف ناکافی یا بیش از اندازهً یک یا چند ماده? غذایی بروز می‌کند.

در بسیاری از کشورهای در حال توسعه یکی از بزرگ‌ترین مشکلات مربوط به تغذیهقحطی و کمبود مواد غذایی لازم برای سوخت‌وساز بدن است. با این وجود، سوءتغذیه در همه? کشورهای جهان با نمودهای گوناگون چون چاقی، بدخوری و یا کم‌خوری دیده می‌شود.

بر پایه آمار سازمان بهداشت جهانی، سوءتغذیه بزرگ‌ترین عامل مرگ‌ومیر کودکاناست.

علل سوءتغذیه[ویرایش]

از مهم‌ترین دلایل سوءتغذیه در جهان می‌توان کمبود مواد غذایی و کیفیت نامناسب آن‌ها را نام برد. قحطی‌ها، کمبود آب و خشکی، جنگ‌ها و آفات محصولات کشاورزی موجب تشدید این دو مورد می‌شوند. افزایش جمعیت، گسترش بیابان‌ها، فقر و رژیم غذایینادرست به علت نبود اطلاعات و دانش کافی نیز نقش ایفا می‌کنند.

باید توجه داشت که خود سوءتغذیه موجب بروز بیماری‌ها و اختلالاتی در سیستم ایمنی وگوارش بدن می‌شود که جذب برخی از مواد غذایی لازم برای متابولیسم بدن را دچار مشکل می‌کند.

از طرفی دیگر، پرخوری، بدخوری و حتی رژیم‌های سخت لاغری می‌توانند موجب سوءتغذیه شوند.

تأثیرات سوءتغذیه[ویرایش]

درصد جمعیت دچار گرسنگی و قحطی‌زدگی در جهان در سال 2006.

در کشورهای در حال توسعه، سوءتغذیه موجب بیماری‌هایی چون آنمی، کواشیورکور،راشیتیسم، یا کوری (به علت کمبود ویتامین آ) می‌شود. طبق آمار سال 2004 یونیسف، کمبود آهن در نوزادان بین 6 تا 24 ماه 40 تا 60?، و کمبود ید 10 تا 15? بر رشد مغز و هوش تأثیر می‌گذارد. به علاوه، کمبود آهن و ید موجب به دنیا آمدن سالانه? 18 میلیون نوزاد دچارعقب‌ماندگی ذهنی شده، و کمبود ویتامین آ مرگ سالانه? یک میلیون کودک را به همراه دارد.

در دهه 1380 خورشیدی، آمار مرگ‌ومیر به علت گرسنگی به صورت زیر می‌باشد:

  • هر ثانیه یک نفر از گرسنگی جان می‌سپارد (36 میلیون نفر در سال).
  • هر پنج ثانیه یک کودک از گرسنگی جان می‌سپارد (6 میلیون کودک در سال).[1]

طبق سازمان بهداشت جهانی، گرسنگی مهم‌ترین تهدید برای بهداشت عمومی جهانی است. بر اساس آمار سازمان ملل، سوءتغذیه عامل مرگ 58? از کل مرگ‌ومیر در سال 2006 بوده است.

به طور کلی، 800 میلیون نفر در جهان دچار قحطی‌زدگی، و 300 میلیون نفر دچار چاقی هستند. مبارزه با سوءتغذیه هم‌اکنون یکی از 8 هدف توسعه هزاره? سازمان مللاست که به نصف شدن تعداد افراد مبتلا به سوءتغذیه تا سال 2015 مربوط می‌شود.




  • صدای روزانه
  • عجله
  • ضایعات